Sătmărenii circulă de azi pe cel de-al treilea pod peste râul Someș, Podul Transilvania!
Sătmărenii circulă de azi pe cel de-al treilea pod peste râul Someș, Podul Transilvania!
Cel mai mare proiect de infrastructură al municipiului din ultimii 40 de ani a fost inaugurat.

Astăzi, 30 mai 2025, în zi de mare sărbătoare pentru Municipiul Satu Mare, ziua deschiderii oficiale a Zilelor Orașului Satu Mare, a fost inaugurat podul hobanat peste râul Someș, Podul Transilvania, o construcție unică în nord-vestul României, un proiect pe care întreaga comunitate locală l-a așteptat cu nerăbdare. 


Podul este mai mult decât o investiție în infrastructură, e un simbol al dezvoltării orașului nostru. Proiectul de mare amploare va îmbunătăți calitatea vieții sătmărenilor și nu numai, pentru că va juca un rol important în a susține dezvoltarea economică. Finalizarea podului este un moment istoric pentru Satu Mare, oferind un nou impuls mobilității urbane și creând perspective noi pentru dezvoltarea orașului. 


O infrastructură modernă cu impact pozitiv  asupra întregii comunități. Cu o structură unică în nord-vestul țării, fiind cel mai mare pod hobanat din România, acest proiect impresionează prin complexitatea tehnică.


„Astăzi scriem împreună o pagină de istorie! Inaugurăm nu doar un pod, ci un simbol al progresului, al unității și al viziunii pe termen lung. Podul Transilvania este mai mult decât o structură din beton, oțel și fier – este un nou simbol al Sătmarului, o minune a ingineriei și un reper economic pentru întregul nostru oraș.
Și da, putem spune cu mândrie că acesta este cel mai mare pod hobanat din România, un proiect care va rămâne în memoria noastră colectivă pentru generații.
Pentru că faptele fac diferența, amintesc cu recunoștință etapele acestui drum lung:
-În 2016, am făcut primii pași hotărâți: am reactualizat studiul de fezabilitate, am lansat licitația pentru proiectul tehnic.
-În 2017, am realizat exproprierile necesare, iar la finele anului, la București, am semnat primul contract de finanțare, punând bazele viitorului pod.
-În 2020, după ani de pregătiri, am început construcția efectivă, iar în 2021, prin contribuția domnului Cseke Attila, finanțarea a fost dublată, asigurând continuarea lucrărilor.
Acum, în 2025, încheiem această investiție istorică, care va schimba pentru totdeauna infrastructura și imaginea orașului nostru.
Timpul elimină ce este fragil și păstrează ce este robust. Podul Transilvania este construit să reziste, să unească și să inspire. Este un semn că, atunci când avem viziune, perseverență și colaborare, putem realiza lucruri mărețe.
În Satu Mare, noi construim poduri, nu ziduri! Din 2016 până astăzi, în orașul nostru au fost construite trei poduri care conectează cartierele, facilitează traficul și aduc oamenii mai aproape unii de alții.
Vă mulțumesc tuturor pentru implicare! Constructorilor, proiectanților, colegilor din Primărie, tuturor celor care au muncit și contribuit în toți acești ani la construcția acestui minunat pod.
Mulțumesc domnului ministru Cseke Attila, domnului preşedinte Kelemen Hunor, domnilor Răzvan Voinea, Sorin Seteanu și echipei Strabag, domnilor proiectanţi Dan Sima, Mihai Predescu și echipei Nord Vest Construct, domnului Kiss Szabolcs și echipei de consultanți de la Ventra, domnului ministru Adrian Gâdea, colegilor din Primăria Satu Mare, cu o mențiune pentru domnii Maskulik Csaba, Sergiu Boroș și Szűcs Zsigmond, domnului inginer Gheorghe Duma și domnului senator Novák Levente, domnilor deputaţi Magyar Lóránd și Mircea Govor.
Mulțumesc bunului Dumnezeu care ne-a dat credință și putere de muncă!
Nu în ultimul rând, mulțumesc sătmărenilor, care sunt cei mai importanți parteneri ai noștri, pentru că – indiferent de voința unui primar sau a unui consiliu local – fără sprijinul sătmărenilor, lucrurile nu ar putea avansa cu viteza pe care ne-am dori-o.
Satu Mare merge înainte! Împreună construim viitorul acestui oraș. Satu Mare, ține-o tot așa!”, a declarat primarul municipiului Satu Mare, Kereskényi Gábor la inaugurarea celui de-al treilea pod peste râul Someș, Podul Transilvania.
 
La inaugurarea podului hobanat, alături de primarul municipiului Satu Mare, Kereskényi Gábor, s-au aflat reprezentanți ai Guvernului și Parlamentului României, instituțiilor publice centrale, județene și locale, delegațiile din orașele înfrățite cu municipiul Satu Mare: Nyíregyháza – Ungaria, Beregovo – Ucraina, Ujhorod  - Ucraina, Gorlice – Polonia și Nagykapos – Slovacia, reprezentanți ai firmei proiectante, constructorului, ingineri, specialiști care au lucrat la realizarea podului, echipa de implementare a proiectului și, nu în ultimul rând, foarte mulți sătmăreni care au trăit împreună aceste momente memorabile pline de bucurie prilejuite de deschiderea circulației pe pod. 
 
Noul pod este susținut de doi piloni, prin intermediul unor hobane din oțel special, dispuse simetric în sistem semiharpă. Ansamblul hobanat care susține podul are o greutate de 216 tone și este compus din 56 de hobane. Cablurile susțin o greutate de 12.000 de tone. Cu o capacitate de patru benzi de circulație, cu câte două benzi pe sens, două trotuare prevăzute cu parapet pietonal și o pistă pentru bicicliști, podul este echipat cu tehnologii moderne pentru siguranța și confortul participanților la trafic. Pentru accesul de pe diguri, pe trotuarele podului sunt prevăzute patru scări, câte două scări pe fiecare dig, iar pentru siguranța circulației pietonale sunt amplasați parapeți metalici de protecție pe rampe, viaducte și pod, precum și pe scările de acces de pe diguri. 


Podul peste râul Someș - amplasament str. Ștrandului este o investiție istorică pentru Satu Mare, iar constructorul austriac Strabag a mobilizat resurse importante pentru a realiza lucrarea. Investiția are o valoare de aproape 200 milioane lei.
 
De la primii pași făcuți pentru construirea celui de-al treilea pod peste Someș și până azi, când a fost deschis circulației, amintim în rândurile de mai jos câteva momente importante:
 
În 2016 se fac pași concreți și hotărâți în realizarea acestui obiectiv: se scoate la licitație și se finalizează proiectul tehnic al podului, se întocmește dosarul cu toate documentațiile pentru a fi depus spre finanțare la Guvern. 

În 2017, Consiliul Local adoptă proiectul de hotărâre privind declanșarea procedurii de expropriere. La finele anului, primarul municipiului Satu Mare, Kereskényi Gábor, semnează la București contractul de finanțare pentru cel mai așteptat obiectiv de investiție al Primăriei Municipiului Satu Mare, cel de-al treilea Pod peste râul Someș.

În 2021, lucrările la pod se află deja într-o stare avansată. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației dublează finanțarea pentru această investiție. Se montează primele grinzi din tablier metalic, încep să prindă contur și pilonii centrali, care se înalță pe zi ce trece. Se montează două macarale pentru ridicarea pilonilor de aproximativ 70 de metri înălțime. 

În 2022, construcția avansează conform graficului, iar la finele anului respectiv stadiul de realizare a investiției este de 63%. 

În 2023, lucrările avansează și mai mult: se toarnă stratul de mixtură asfaltică pentru protecția hidroizolației. Cei mai buni specialiști din lume vin la Satu Mare pentru pregătirea spectaculoasei operațiuni de tensionare a hobanelor. În acest an, stadiul de realizare a investiției ajunge la 90%. 

În 2024, lucrările la podul peste Someș reintră pe făgașul normal, după problemele birocratice întâmpinate. Constructorul ajunge cu armăturile la cota superioară a pilonilor, iar investiția intră într-o nouă fază, și anume întinderea și tensionarea hobanelor. La jumătatea anului, operațiunea de tensionare a hobanelor este finalizată, iar lucrările la cel de-al treilea pod peste Someș intră într-o nouă etapă, apropiindu-se tot mai mult momentul unirii celor două părți, de pe malul stâng și drept. În toamna aceluiași an se realizează tronsonul de legătură, iar în ultima lună din 2024 se execută lucrări de asfaltare a carosabilului și montare a stâlpilor de iluminat. 

În 2025 lucrările continuă, la început de an fiind făcute în mod regulat probe la sistemul de iluminat public al noului pod peste râul Someș. În aprilie se realizează testele de rezistență, teste statice și dinamice care reprezintă un pas important pentru procedurile necesare recepției și deschiderii circulației pe pod. 
 
În 30 mai 2025, podul hobanat peste râul Someș este deschis circulației publice, pregătit să deservească întreaga comunitate, cu rezistență și fiabilitate.
 


 
,,Acest pod nu este doar o construcție din beton și oțel – este simbolul progresului și al încrederii în viitorul municipiului Satu Mare. Cu o structură unică în nord-vestul țării, fiind cel mai mare pod hobanat din România, acest proiect impresionează prin complexitatea tehnică. Acest pod este mai mult decât o legătură între două maluri – este o punte spre un Satu Mare modern, conectat și prosper’’ - Kereskényi Gábor, primarul municipiului Satu Mare.