Podul hobanat a intrat în perioada testelor de rezistență. Cel mai complicat test a avut loc luni, 28 aprilie, în prezența ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila.
Încercarea structurii podului are scopul de a evalua răspunsul acestuia sub efectul acțiunilor de probă ce îl solicită și cuprinde două etape: încercarea în regim static de încărcare și încercarea în regim dinamic.
Primele teste care se fac la podul hobanat sunt încadrate în categoria "încercare statică", fiind realizate prin intermediul unui convoi de 16 vehicule de mare tonaj, la încărcătură maximă. Convoiul este dispus pe structura podului, poziționarea vehiculelor fiind făcută strategic. O echipă dotată cu stații GPS de înaltă precizie și senzori de monitorizare, instalați pe pod, asigură detectarea răspunsului structurii la solicitări.
A doua etapă a testării poartă denumirea de "încercare dinamică" și va implica tot 16 camioane de mare tonaj, care vor circula pe pod cu o viteză constantă de maximum 80 km/h. Pentru mărirea efectelor dinamice, convoiul de probă va traversa obstacole preamplasate, adică denivelări artificiale. Pus în mișcare, convoiul generează încărcături dinamice, simulând traficul real.
Ulterior, specialiștii interpretează rezultatele încercărilor prin analiza valorilor măsurate și a celor monitorizate pe durata încercării, mărimile de răspuns monitorizate, accelerații, frecvențe, iar dacă rezultatele sunt în conformitate cu cerințele proiectului, podul va fi deschis traficului.
,,Astăzi este o zi importantă pentru Satu Mare. Am ajuns într-un moment cheie în realizarea celui mai mare proiect de infrastructură al municipiului din ultimii 40 de ani: începem testele de rezistență la noul pod peste Someș. Acest pod nu este doar o construcție din beton și oțel – este simbolul progresului și al încrederii în viitorul municipiului Satu Mare. Cu o structură unică în nord-vestul țării, fiind cel mai mare pod hobanat din România, acest proiect impresionează prin complexitatea tehnică. Testele de astăzi, realizate sub supravegherea specialiștilor și în prezența domnului ministru Cseke Attila, sunt esențiale pentru garantarea siguranței și durabilității podului. Am urmărit cu toții cum 16 vehicule de mare tonaj au solicitat structura în regim static, iar în următoarea etapă, acestea vor circula cu viteze de până la 80 km/h, simulând condiții reale de trafic. Rezultatele vor confirma că podul este gata să deservească comunitatea noastră cu aceeași rezistență și fiabilitate cu care ne-am dorit cu toții. Aș dori să mulțumesc Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației pentru finanțarea acestui proiect de aproape 200 de milioane de lei, precum și tuturor constructorilor, inginerilor și echipelor care au lucrat la acesta. Acest pod este mai mult decât o legătură între două maluri – este o punte spre un Satu Mare modern, conectat și prosper. Vă asigur că vom continua să investim în astfel de proiecte transformatoare, care îmbunătățesc viața cetățenilor și atrag oportunități economice. Vă invit să privim cu speranță spre viitor, când podul va fi deschis traficului, aducând dezvoltare pe malurile Someșului’’, a declarat la fața locului primarul municipiului Satu Mare, Kereskényi Gábor.
Noul pod peste râul Someș este cel mai mare proiect de infrastructură al municipiului din ultimii 40 de ani. Este o construcție unică în nord-vestul României. Este susținut de doi piloni, prin intermediul unor hobane din oțel special, dispuse simetric în sistem semiharpă. Ansamblul hobanat care susține podul are o greutate de 216 tone și este compus din 56 de hobane. Cablurile susțin o greutate de 12.000 de tone.
Investiția în valoare de aproape 200 de milioane lei, finanțată Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, este una vitală pentru dezvoltarea orașului nostru, cu beneficii pe termen lung pentru întreaga comunitate.